Gepubliceerd op 18 oktober 2023 door Steven De Moor – Laatste update op 18 oktober 2023.
De afgelopen 2 jaar is de digitale wereld voor ondernemers aanzienlijke veranderd. Steeds meer internetbrowsers en besturingssystemen geven hun gebruikers de mogelijkheid om third-party cookies te blokkeren, waardoor het steeds moeilijker wordt om accurate metingen uit te voeren. Online ondernemers merken dit onder andere in hun Meta- of Google Ads-campagnes. Waar conversies eerder nauwkeurig werden gemeten, worden er nu nauwelijks nog resultaten geregistreerd. Dit is bijzonder frustrerend, aangezien deze informatie essentieel is om je campagnes effectief op te schalen of te optimaliseren.
Daarnaast worden de privacywetten vanuit de Europese Unie steeds strenger, wat ook weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Zo zal het Europese Parlement in het eerste of tweede kwartaal van 2024 de Digital Service Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA) invoeren. Dit betekent dat online ondernemers voortaan zelf de data van hun bezoekers moeten verzamelen.
De voornaamste manier om deze data te verzamelen, is door dit via server-side tagging te doen. Wat houdt server-side tagging precies in en welke problemen los je ermee op? In dit artikel wordt hier dieper op ingegaan.
Wat is server-side tagging?
Voorheen werd al je online gedrag automatisch vastgelegd, of je dat wilde of niet. Wanneer je een website bezocht, werd je gedrag in de achtergrond gevolgd via een stukje code van een derde partij zoals Facebook of Google. Dit stelde de eigenaar van de website in staat om jouw reis te volgen. Hierbij werd onder andere geregistreerd welke pagina's je hebt bezocht en waar je bent afgehaakt.
Deze pixels van derde partijen worden steeds vaker worden geblokkeerd in browsers (door bijvoorbeeld AdBlockers en privacy-updates, zoals die van Apple). Vandaar dat online ondernemers een nieuwe manier nodig hadden om zelf de data te verzamelen, in plaats van dit door een externe partij te laten doen.
Met server-side Tagging bepaal je zelf welke gebeurtenissen en conversies je op je eigen site wil meten. Deze gebeurtenissen en conversies sla je op een eigen server op, en vanuit die server bepaal jij zelf met welke platformen jij die versleutelde data deelt. Dit doe je allemaal via een Tag Management Systeem (TMS), vandaar ook de naam server-side tagging.
Wat los je op met server-side tagging?
Server-side tagging biedt oplossingen voor verschillende problemen waar je mee te maken krijgt bij client-side tagging en third party cookies, met name in de context van online marketing en website-analyse. Enkele van de voornaamste problemen die worden aangepakt, zijn:
- Het beperken van tracking. Vanwege toenemende zorgen over privacy en beveiliging blokkeren browsers en besturingssystemen steeds vaker third party cookies en tracking pixels. Hierdoor kan je zonder server-side tagging niet zeker zijn van de gegevens die je meet, aangezien je niet al je bezoekers kan meten. Je kan dus niet met zekerheid bepalen welke campagnes beter presteren en welke campagnes geoptimaliseerd moeten worden.
- Slome laadtijden en slechte site-prestaties. Wanneer je via server-side tagging je bezoekers trackt, hoef je maar één script in te laden in tegenstelling tot de verschillende tracking pixels van je huidige platformen. Hoe meer scripts je op je site hebt staan, hoe slomer de laadtijd van een website is en hoe slechter de site prestaties zijn. Dit beïnvloedt de op een negatieve manier, en je zal lager in de organische zoekresultaten komen te staan.
- Data-eigenaarschap en -beveiliging. Server-side tagging geeft website-eigenaren meer controle over de data van hun eigen gebruikers doordat gegevens op de eigen servers worden bewaard. Dit vermindert de afhankelijkheid van externe partijen en vergroot de beveiliging van gevoelige klantgegevens. Je site-bezoekers zullen het ook waarderen als jij zelf de data op een server opslaat in plaats van dat je dit door de grote technologiebedrijven laat doen.
- Flexibiliteit in het gebruik van platformen. Server-side tagging maakt het gemakkelijker voor ondernemers en marketeers om met verschillende platforms en tools te werken. Je kan zelf namelijk via je Tag Management Systeem zelf alles instellen. Hierdoor heb je zelf meer flexibiliteit voor het beheren en analyseren van gegevens.
Wat heb ik allemaal nodig voor server-side tagging?
Voor server-side tagging zijn enkele essentiële componenten vereist. Allereerst heb je een DataLayer nodig. Een DataLayer is een JavaScript tussenlaag op jouw site waar gegevens en gebeurtenissen tijdelijk opgeslagen worden. Daarnaast is een Tag Management Systeem noodzakelijk om de implementatie en configuratie van de tags te beheren. Bovendien is een eigen server van cruciaal belang om de gegevens op te slaan en te beheren, waardoor je de controle behoudt over je verzamelde informatie.
Welk Tag Management Systeem moet ik gebruiken?
Er zijn verschillende Tag Management Systemen op de markt, maar de meest gebruikte is die van Google. Google Tag Manager heeft een marktaandeel van meer dan 85% en dat is niet zonder reden. Google Tag Manager is een no-code platform. Dat houdt in dat iemand zonder een programmering-achtergrond dit ook in kan stellen. Google heeft met Google Tag Manager een systeem ontwikkelt waarmee je in makkelijk te begrijpen blokken kan werken.
Wanneer je bijvoorbeeld een gebeurtenis wil definiëren maak je op de web container een tag aan. In de configuratie van deze tag geef je aan voor welk platform de gebeurtenis bedoelt is, welke naam die gebeurtenis moet krijgen en welke variabelen (die je uit je DataLayer haalt) er meegestuurd worden. Deze tag wordt pas geactiveerd op basis van een trigger die je ook zelf instelt. Zo wil je dat er een purchase (aankoop) gebeurtenis aangemaakt wordt op het moment dat er werkelijk een aankoop gedaan wordt, de aankoop is dan dus de trigger.
Op de server container hoef je dan alleen in te stellen dat een gebeurtenis naar een bepaald platform gestuurd mag worden op basis van de trigger dat er een bepaalde gebeurtenis richting je server gestuurd wordt.
Conclusie
Server-side tagging is dé toekomstbestendige oplossing voor de huidige en toekomstige uitdagingen binnen online marketing. Omtrent gegevensverzameling en -analyse wordt het constant een complexere uitdaging om je verzamelde gegevens te vertrouwen. Server-side tagging stelt online ondernemers in staat om nauwkeuriger te meten, de privacy van hun bezoekers te respecteren en op de lange termijn de conversies te verhogen.